top of page
Writer's picturePeréz Sardà Assessoria

Tens treballadors de la llar?

S'ha publicat el Rd 893/2024 amb els nous drets dels treballadors i treballadores del servei domèstic i les corresponents obligacions dels titulars de la llar en matèria de seguretat i salut laboral!

T'ho expliquem! 



Benvolgut client i amic


Amb data 11-09-24 s'ha publicat al BOE una important novetat legislativa que regula la seguretat i salut laboral de les persones treballadores que presten serveis en l'àmbit domèstic familiar. 

Aquesta norma pretén garantir una protecció adequada a aquest col.lectiu ateses les característiques específiques de la seva feina.

En concret:

 

1. Dret a la protecció en seguretat i salut:

Els treballadors domèstics tenen dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut. Això implica que les persones ocupadores tenen l'obligació de protegir els seus treballadors contra qualsevol risc laboral associat a les tasques que desenvolupen.


El titular del domicili familiar podrà assumir personalment l'activitat de prevenció, designant una o diverses persones treballadores, o contractant aquest servei amb un servei de prevenció aliè.


Les despeses derivades de les mesures de seguretat i salut no han de recaure en el treballador.

 

2. Avaluació de riscos:

Les persones titulars del domicili hauran de dur a terme una avaluació inicial dels riscos laborals a la llar, tenint en compte les tasques a realitzar i les característiques del treballador. Si es detecten riscos, l’ocupador haurà de documentar les mesures preventives per minimitzar-los o eliminar-los, i facilitar aquesta informació al treballador.

 

Les obligacions previstes en aquest Reial decret entraran en vigor 6 mesos després de que el Ministeri de Treball desenvolupi una eina digital d’avaluació de riscos.

3. Formació i informació:

Els treballadors tenen dret a ser informats sobre els riscos associats a la seva feina, així com a participar activament en la millora de les condicions de seguretat. A més, tenen dret a rebre formació preventiva en el moment de la seva contractació. Aquesta formació ha de ser proporcionada per l’ocupador i, si cal, actualitzada en cas que es detectin nous riscos.


4. Equips de protecció individual:

Quan els riscos no es puguin eliminar totalment, l'ocupador haurà de proporcionar equips de protecció individual de manera gratuïta, assegurant-se que s'utilitzen adequadament.

 

5. Situacions de risc greu i imminent:

En cas que un treballador es trobi davant d’un risc greu o imminent, l’ocupador haurà d’informar-lo i permetre que aquest pugui interrompre la seva activitat, incloent l’abandonament del domicili si fos necessari, sense cap perjudici.

 

6. Vigilància de la salut i reconeixements mèdics:

Una de les novetats més rellevants és que les persones treballadores del servei domèstic tindran dret a la vigilància del seu estat de salut, responsabilitat que recau en la persona ocupadora. Això inclou la possibilitat de realitzar un reconeixement mèdic adequat, voluntari i adaptat als riscos específics de la seva feina, identificats en l’avaluació de riscos.

 

- Periodicitat dels reconeixements: Els reconeixements mèdics hauran de realitzar-se almenys cada 3 anys, excepte que les condicions de treball canviïn o que un professional sanitari recomani una revisió més freqüent.

 

- Reconeixement únic: Si un treballador presta serveis per a diverses persones ocupadores, només caldrà fer un únic reconeixement mèdic, sempre que totes les ocupadores puguin acreditar que el treballador ja ha realitzat aquest reconeixement.

 

- Cost i voluntarietat: Aquest reconeixement mèdic serà gratuït per al treballador i només es podrà realitzar si el treballador dona el seu consentiment.  En tot cas, es garantirà el respecte a la seva intimitat durant el procés.

 

 7. Protocol de prevenció de la violència i l'assetjament:

 

El Reial decret també regula de manera clara i contundent la protecció dels treballadors domèstics davant de situacions de violència i assetjament, incloent-hi l'assetjament sexual, l'assetjament per raó d’origen racial o ètnic, i altres formes d’assetjament.

 

- Dret a abandonar el domicili: Si el treballador es troba en una situació de violència o assetjament, té el dret a abandonar el domicili sense que això es consideri una dimissió o motiu d'acomiadament. A més, podrà sol·licitar la resolució del contracte en base a l’article 50 de l’Estatut dels Treballadors, així com demanar mesures cautelars.

 

- Elaboració d’un protocol: En el termini d’un any, el Ministeri de Treball haurà d’elaborar un protocol d’actuació per a aquestes situacions de violència o assetjament en el servei domèstic. Aquest protocol estarà a disposició a través de la pàgina web del Ministeri, així com en les seus de les Inspeccions de Treball.

 

Quan seran exigibles aquestes obligacions?

Les obligacions previstes en aquest Reial decret entraran en vigor 6 mesos després de que el Ministeri de Treball desenvolupi una eina digital d’avaluació de riscos. Aquesta eina estarà a disposició de tots els ocupadors a la pàgina web del Ministeri i els ajudarà a complir amb les noves normatives.

 

Per a qualsevol consulta sobre aquestes novetats i com aplicar-les correctament, estem a la vostra disposició. 

 

PÉREZ SARDÀ

Àrea Laboral



166 views0 comments

Comentários


bottom of page